Skip to main content

Een steeds vaker voorkomend fenomeen waarmee klanten van ons te maken krijgen haalde onlangs het nieuws, namelijk “Telefoon Scamming”. Dit is een vorm van oplichting waarbij externe personen, die zich uitgeven voor computer experts van grote firma’s zoals Microsoft, zich toegang proberen te verschaffen tot uw PC. Omdat we in de winkel hierover de laatste weken heel wat vragen kregen, wilden we onze bezoekers hiervan op de hoogte stellen zodat zij op hun hoede zijn.

 

Het Scam-proces

telefoon scammingHoe gaat de scammer in zijn werk? U wordt telefonisch opgebeld met de melding dat er via uw pc problemen worden gemeld in hun controle center. Vervolgens wil de scammer uw ip-adres controleren waarna zij bevestigen dat het desbetreffende ip-adres daadwerkelijk is geïnfecteerd. Op die manier proberen ze uw vertrouwen te winnen. Eenmaal zo ver, vragen ze u om de event log van uw computer na te kijken om te verifiëren of er zich daar fouten in bevinden. Twijfelaars hoopt de scammer hiermee volledig te overtuigen.

De volgende stap in het scam-proces is de vraag van de “Microsoft-medewerker” om een programma te openen of downloaden waarmee hij om uw computer kan inloggen om alle problemen op te lossen. De scammer toont u stap voor stap waar bepaalde problemen zich voordien en hij lost deze dan ook onmiddellijk op.

Vanuit het niet zal er ineens een melding verschijnen dat uw licentie is verlopen. Om deze licentie te vernieuwen wordt een klein bedrag gevraagd waarmee dit probleem meteen kan worden opgelost (met deze lage prijs, houdt de scammer de drempel laag om zo in een latere fase makkelijker aan uw bankgegevens te komen). Het meest voorkomende bedrag is 10 euro. Indien u in deze valstrik loopt, is het te laat. Van zodra u betaald heeft, heeft de scammer uw bankkaartnummer en wachtwoord kunnen onderscheppen en wordt uw rekening vrijwel onmiddellijk geplunderd.

 

Hoe handelen als u slachtoffer bent geworden van telefoonscamming?

Indien u de scammer toch toegang tot uw pc hebt verleend, dan zijn dit de stappen die u moet volgen:

1/ Zet uw internetconnectie en uw pc uit

2/ Bel uw bank om al uw bankrekeningen te bevriezen

3/ Start uw pc op in veilige modus en scan voor virussen / trackers of breng hem binnen in een pc-hersteldienst

Officiële communicatie van Microsoft met betrekking tot dit probleem vindt u hieronder:

http://www.microsoft.com/nl-nl/security/online-privacy/msname.aspx